Logopediepraktijk Sylvie Tavernier

Op je eigen tempo en met de juiste ondersteuning op maat, samen je doel bereiken.

Therapie

Dyslexie, dyscalculie en dysorthografie

Het lezen, schrijven of rekenen kan soms moeilijker verlopen. Het kan gaan om een vertraagd leerproces of echte leerstoornis. Voor kinderen met dyslexie bieden we ondersteuning en begeleiding rond het technisch en begrijpend lezen. Het aanleren en inoefenen van de verschillende spellingsregels wordt stap voor stap aangebracht bij kinderen met dysorthografie. Bij rekenproblemen oefenen we alle soorten bewerkingen, breuken, kommagetallen, meetkunde en meten- en metend rekenen op speelse wijze. Hulpkaarten worden ingeschakeld op maat van het kind. Andere hulpmiddelen worden ingeschakeld in samenspraak met het kind, de school en de ouders.

Articulatieproblemen

Kinderen kunnen soms bepaalde klanken niet of foutief uitspreken. Na een onderzoek, gaan we samen aan de slag om die specifieke klanken op een leuke manier aan te leren en in te oefenen.

OMFT (Oro-myofunctionele therapie)

We zorgen voor een nauwe opvolging van de mondmotoriek aan de hand van specifieke oefeningen. Kinderen met een foutief slikpatroon worden hier geholpen door middel van het OMFT-traject. Een uitgebreide uitleg over de aanpak wordt uitgelegd na het onderzoek.

Taalontwikkelingsproblemen

We bieden ondersteuning en begeleiding van moeilijkheden bij de ontwikkeling van taal, binnen het domein ‘begrijpen’ en ‘spreken’. De moeilijkheden zijn zichtbaar onder de vorm van een zwakkere woordenschatkennis, verkeerde zinsbouw, foutieve werkwoordvervoegingen of meervoudsvormen, moeilijkheden met figuurlijke taal, communicatieproblemen,…
Ook kinderen die moeilijkheden ondervinden bij rijmen, auditieve discriminatie, auditieve analyse en synthese, auditief geheugen, kunnen een vertraagde taalontwikkelingsstoornis hebben.

Dysfagie of slikstoornissen

Slikstoornissen kunnen op verschillende manieren ontstaan zoals het algemeen verouderingsproces, chronische aandoeningen ( ziekte van Parkinson, ALS, …) trauma of beroerte. Er is dan mogelijk sprake van klachten zoals het achterblijven van voedsel, hoesten voor, tijdens of na het slikken, voedsel dat blijft steken, ademnood. Na een slikevaluatie bekijken we welke revaliderende oefeningen nuttig kunnen zijn en zoeken we samen naar eventuele compensatietechnieken om het slikken zo veilig mogelijk te laten verlopen.

Sylvie Tavernier

Kasteeldreef 8, 9070 Destelbergen
logo@sylvietavernier.be
0471 347 681

Nora Van Daele

Kasteeldreef 8, 9070 Destelbergen
vdnora@gmail.com
0491 18 62 46